Veljko Krulčić: Zašto je General bankrotirao – II dio

Hrvatska radio-televizija i Kiklop film su 9. rujna 2016. sklopili ugovor o proizvodnji tv-serije General – osam epizoda u trajanju od 50 minuta za sveukupno 9,6 milijuna kn (plus pdv).

HAVC i Kiklop film su 26. rujna 2016. sklopili ugovor o proizvodnji igranog filma General vrijednog 4,2 milijuna kn.

Grad Zagreb je ujesen 2016. donio odluku, na prijedlog Ureda za kulturu, da se na račun Kiklop filma uplati iznos od 999.999,00 kuna za Generala. Slijedeće, 2017. godine, Grad Zagreb je uplatio dodatnih 500 tisuća kuna, a 2018. još 300 tisuća. Sveukupno – 1,8 milijuna kuna.

Važan datum je i 1. kolovoza 2017., jer je toga dana Kiklop film sklopio Ugovor o kratkoročnom kreditu s Privrednom bankom Zagreb vrijedan 1.750.000,00 kn, koji je i realiziran. Kasnije će taj kredit postati uteg oko vrata Kiklop filmu, jer ga nije uspio vratiti, a za pretpostaviti je da su se iz njega isplaćivale obaveze vezane za Generala.

Te 2016. godine General je postao i manjinski bosansko-hercegovački film, što je u Hrvatskoj prošlo „izvan radara“. Na natječaju Fondacije za Kinematografiju Sarajeva (njihov „HAVC“) prijavljen je u kategoriji manjinskih koprodukcija, dobio je potporu od 20 tisuća eura (istu potporu iste godine dobio je i film Samo zatvori oči, odnosno Mater Jure Pavlovića), a koproducent je kazališno-filmska udruga Oktavijan.

Zanimljivo je, a možda i indikativno da General u Katalogu hrvatskih filmova HAVC-a ima isključivo status hrvatskog filma; nigdje nije naveden bosansko-hercegovački koproducent, kao da ne postoji?!

Film (i serija) je sniman u dva dijela. Prva klapa je pala 20. veljače 2017. na obroncima Velebita, a u kontinuitetu se snimalo do kraja lipnja iste godine, kada su snimljene scene u staroj vojnoj bolnici u Zagrebu. Iz jednog dopisa Andrije Vrdoljaka saznajemo da je u tih nepunih pet mjeseci bilo „snimljeno 90 posto materijala“, te da su još „preostale zimske scene“.

Te preostale zimske scene, za koje je ekipa filma „trebala pričekati specifične uvjere, poput snijega“ su konačno snimljene, ali ne tijekom 2018. godine (što je nekako bilo logično samo po sebi), nego tek u drugoj polovici siječnja 2019.

Osim snijega, problem su, naravno, bile i ranije preuzete obaveze Gorana Višnjića, kojemu je trebao prilagođavati operativni plan snimanja.

Kada bi novinari pitali zašto film i serija „kasne“, Antun Vrdoljak bi ponavljao kako je „riječ o kompleksnome filmu s mnogo glumaca, snimanome većim dijelom u vanjskim prostorima“.

Premijera filma General bila je u srpnju 2019. na otvaranju pulskog festivala, prisustvovala je i predsjednica Kolinda Grabar KitarovićGeneral je odmah početkom kolovoza (povodom Dana zahvalnosti) krenuo u kino-distribuciju, distribuciju je radio Blitz, s rekordnim brojem kopija (97), sa solidnom gledanošću.

Krajem iste godine na malim je ekranima startala serija General, kojoj je, koliko se zna, iz epizode u epizodu padala gledanost.

Stručne kritike su uglavnom bile negativne, štoviše većina kritičara (uključujući i autora ovih redaka) nije mogla suspregnuti svoje razočaranje, pogotovo u kontekstu cjelokupnog Vrdoljakova redateljskog opusa.

Pozivajući se na Zakon o pravu na pristup informacijama, zatražio sam „presliku kompletne dokumentacije“ (uključujući i financijske izvještaje kojim su „opravdana“ dobivena sredstva) od strane Tijela javne vlasti: HAVC, HRT, Grada Zagreba – Ured za kulturu, HEP-a, Hrvatskih šumaHrvatske pošte, Osječko-baranjske županije, Šibensko-kninske županije, Zadarske županije, Splitsko-dalmatinske županije, Gradova Dubrovnik, Zadar, Šibenik, Biograd na moru, Općinama Pakoštane, Sveti Filip i Jakov, Tkon, Lovinac i Pašman; zatim od Turističke zajednice Pakoštane… vezanu za njihovo sufinanciranje projekta General.

Zanimljivo, neka od tih „manjih“ tijela javne vlasti su nam odmah, u roku od nekoliko dana dostavili izvještaj (po Zakonu rok je 15 dana), drugima smo morali slati požurnice, za neke smo čak morali uputiti žalbu Povjereniku za informiranje RH.

Ali, od nekih tijela javne vlasti morali smo zatražiti dopunu informacija, jer su u pravilu izostavljali dokument koji se odnosi na „trošenje“ dobivenih sredstava (financijski izvještaj).

Kada vam povjerenik ili povjerenica za informiranje iz javne vlasti (uobičajeno – riječ o osobama s fakultetskom diplomom, u pravilu pravne struke) odbija poslati tražene informacije, pritom svjesno kršeći Zakon RH koji je u svojim člancima vrlo jasan (pojedinim povjerenicima je očito toliko dobro na svom poslu, pa im odgovara „status quo“, je – imamo dojam – posebno „mrzak“ članak 16 koji u stavku 3 Zakona o pravu na pristup informacijama: Informacije o raspolaganju javnim sredstvima koje se odnose na osobno ime ili naziv, iznos i namjenu sredstava, dostupne su javnosti), ne znate biste li se „smijali ili plakali“.

O tome bismo mogli napisati podužu pripovijest, ali ovaj tekst nije mjesto za nju.

Ipak, ilustracije radi, navodimo primjer HAVC-a koji je općenito „zaključana“ ustanova, što se tiče transparentnosti, pa i filtriranja informacija koje idu u javnost (i medije), a koji nam je bio „prisiljen“ poslati „kompletan izvještaj“ koji su primili za Generala sa svim imenima i nazivima i isplaćenim iznosima, ali tek nakon što ih je na to svojim rješenjem „prisilio“ Povjerenik za informiranje RH (njegovo je ime Zoran Pičuljan, maksimalno korektan i odgovoran u svom poslu, jednostavno drži se zakona, imamo dojam da nema nekog pretjeranog respekta prema „moćnicima“) i u jednom sličnom predmetu Upravni sud RH.

Prije toga je Povjerenica za informiranje HAVC-a Dunja Rojić te podatke odbijala podijeliti s javnošću, s teško shvatljivim obrazloženjima, među ostalima i zato što prema njenom tumačenju sadržavaju osobne podatke pojedinaca i što će se njihovom možebitnom objavom narušiti buduće tržišne i gospodarske aktivnosti tog pojedinca, tvrtke…

Za razliku od HAVC-a, i od HRT-a (povjerenica Aleksandra Drobnjak Stepinac) i od Grada Zagreba (povjerenica Ljiljana Podunajec) naposljetku smo dobili tražene informacije, bez da smo se morali dodatno žaliti Povjereniku za informiranje RH.

Tako je, koliko nam je poznato, General prvi filmski projekt u Hrvatskoj gdje javnost ima uvid u izvještaje od tri njegova najvažnija financijera (HAVC, HRT, Grad Zagreb) – ukupne vrijednosti 15,6 milijuna kuna.

HEP nam je odbio poslati tražene informacije/izvještaje s objašnjenjem da su pokrenuli sudski postupak protiv „AMV produkcije“ i da traže povrat uplaćenih sredstava, jer da se njihov partner nije pridržavao potpisanog ugovora. Jedino smo uspjeli saznati da je vrijednost ugovora iznosila 500 tisuća kuna (plus PDV).

S obzirom na novonastali pravni status AMV produkcije (izbrisan iz registra) gotovo smo sigurni da HEP može zaboraviti na tih 625 tisuća kuna koje potražuje od njih.

Niti od Ministarstva obrane RH nismo dobili odgovor kolika je „vrijednost“ njihova angažmana, ali iz telefonskog kontakata saznali smo da je riječ o „logističkim“ uslugama (razna oprema i vojnici – statisti), te da su na sličan način (istina, ne u sličnim okvirima) sudjelovali i u drugim hrvatskim filmovima koji su se bavili domovinskim ratom (Broj 55Šesti autobus…).

Ono što smo uspjeli istražiti, projekt General je od strane javnih tijela RH dobio slijedeće iznose financijske potpore: od Hrvatske radiotelevizije – 9.600.000,00 kn, HAVC-a – 4.200.000,00 kn; Hrvatskih šuma – 10.000,00 kn, Hrvatske pošte – 100.000,00 kn; Šibensko-kninske županije – 100.000,00 kn, Osječko-baranjske županije – 20.000,00 kn, Zadarske županije – 120.000,00 kn, Splitsko-dalmatinske županije – 300.000,00 kn; gradova Dubrovnik – 200.000,00 kn, Zadar – 50.000,00 kn, Šibenik – 100.000,00 kn, Biograd na moru – 200.000,00 kn; Grada Zagreba – 1.800.000,00 kn; Općina Pakoštane – 200.000,00 kn, Sveti Filip i Jakov – 100.000,00 kn, Tkon – 10.000,00 kn, Lovinac – 10.000,00 kn; Pašman – 100.000,00 kn; zatim od HEP-a – 500.000,00 kn, Turističke zajednice Pakoštane – 100.000,00 kn… Ukupno 17.720.000,00 kn.

PDV od 25 posto tu nije uračunat. Naime, nekim javnim tijelima, ovisno kako je potpora definirana, Kiklop film i AMV produkcija su na račune koje su njima ispostavljali obračunavali PDV, drugi su uplaćivali direktno na račun Kiklop filmaKiklop film je, recimo, HRT-u obračunao PDV, koji je iznosio čak 2.400.000,00 kuna.

Nismo uspjeli saznati s kojim iznosima su Generala potpomogle privatne tvrtke (GavrilovićHS ProduktPalaceAD plastikaBluesun hoteli…), ali da je nešto „kapnulo“ i s te strane ne treba sumnjati.

Od kino-distribucije utržak je iznosio 2,5 milijuna kuna. Kada se odbiju troškovi prikazivanja i distribucije, Kiklop filmu je trebalo na račun sjesti između 500 i 900 tisuća kn, ovisno o ugovoru kojeg je imao s Blitzom.

Koliko je koštala produkcija (proizvodnja) Generala?

Iz izvještaja koje smo dobili od HAVC-a i HRT-a, a kojima je Kiklop film opravdao sredstva primljena od njih, to nismo saznali, ti izvještaji su vezani za opravdanje samo onih sredstava koje su dobili od njih, ali „saznali“ smo to iz Izvješća o korištenju potpore iz sredstava proračuna Osječko-baranjske županije koje im je 8. travnja 2019. uputio Andrija Vrdoljak.

Kao ukupna financijska vrijednost projekta General (dugometražni igrani film i dramska tv serija) – tzv. izravni troškovi – navodi se cifra od 17.571.500,00 kn.

Od toga na tzv. „ljudske resurse“ otpalo je 7.347.859,00 kn. Na honorare za ekipu je utrošeno – 3.995.115,00 kn; za honorare glumaca – 2.795.244,00 kn; za honorare kaskadera – 370 tisuća kn; a za honorare statista 187,5 tisuća kn. Kiklop film nije imao nikoga zaposlenog, pa su troškovi plaća iznosili 0,00 kn.

Za „putovanja“, odnosno troškove smještaja i dnevnica ekipe utrošeno je 705 tisuća kn.

Najviše je utrošeno za kategoriju „oprema i roba“ – čak 9.518.641,00 kn. Od toga za troškove najma opreme (rasvjete, scenske tehnike, vozila, agregata, montaže) – po tom izvještaju – isplaćeno je 4.263.641,00 kn; scenografija je koštala 1.580.000,00 kn; specijalni efekti – pola milijuna kn; za garderobu (kostime) je potrošeno 300 tisuća kn; za rekvizitu 205 tisuća kn; dok su troškovi maske i šminke iznosili 250 tisuća kn.

Za „ostale troškove“ (koji nisu specificirani) potrošeno je 2,42 milijuna kuna!

Kiklop film je od Osječko-baranjske županije (župan Ivan Anušić) tražio da Generala sufinancira s 500 tisuća kuna, s obrazloženjem da je „riječ o veoma kompleksnom filmskom i televizijskom projektu, u koji je uključeno preko 80 filmskih djelatnika i više od 100 poznatih i afirmiranih glumaca, ali i dvadesetak mladih glumaca koji su tek završili školovanje na ADU i pred kojima je umjetnički put, te je i to prilika za afirmaciju novih, mladih lica, nekoliko stotina statista, naših građana, od kojih su mnogi branitelji“, „koji će svjedočiti istinu o Domovinskom ratu“, zatim koji će „biti prezentiram na međunarodnim festivalima, a TV serija će često biti reprizirana i biti prodana u brojne zemlje svijeta“, itd.

Osječko-baranjska županija je, međutim, Kiklop filmu odobrila 25 puta manji iznos od traženog – 20 tisuća kn, koji je „opravdan“ za dio ukupnih troškova za angažman statista u filmu i seriji.

Kao što smo naveli, HAVC je odobrio 4,2 milijuna kn Kiklop filmu za Generala. Iz izvješća o utrošenim sredstvima, može se saznati da je Kiklop film ta sredstva potrošio za slijedeće: predpripreme – 84,6 tisuća kn; pripreme – 131 tisuću kn; za autore i suradnike – 2,672 milijuna kn; za glumce – 628,3 tisuće kn; za kaskadere – 350,4 tisuće kn; za statiste i epizodiste – 311,8 tisuća kn; za šminku i masku – 32,9 tisuća kn, te za opće troškove – 20,6 tisuća kn.

HRT je za seriju General izdvojio budžet od 9,6 milijuna kn, a iz Rekapitulacije vidljivo je da je Kiklop film iznos od 9.429.930,67 kn utrošio na slijedeće stavke: predpripreme – 84,6 tisuća kn; pripreme – 251,3 tisuće kn; autore i suradnike – 4,38 milijuna kn; na glumce – 815,7 tisuće kn; kaskadere – 196,4 tisuće kn; statiste i epizodiste – 356,1 tisuća kn; za hotele – 401,6 tisuća kn; kameru – 200 tisuća kn; scensku tehniku i tehničko osoblje – 300 tisuća kn; montažu – 23 tisuće kn; kostimografiju 83,6 tisuća kn; šminka i maska – 32,9 tisuća kn; scenografiju i rekvizite – 1,13 milijuna kn; igrajuća vozila – 168,4 tisuće kn; vozni park – 468 tisuća kn; catering – 238,8 tisuća kn; opći troškovi – 195 tisuća kn i rasvjetna tehnika – 100 tisuća kn.

Dakle, nepobitno je jasno da ta dva izvještaja (za HAVC i HRT) nisu usklađena po tzv. filmskim sektorima, da se u njima teško snaći. Da li je to namjerno rađeno ili nije, ne znamo!

Ipak, primijetili smo i niz nedosljednosti u odnosu na „zbirni izvještaj“, ali i iste prijavljene troškove u oba ta dva izvještaja.

Recimo zbrajajući troškove za statiste i epizodiste u financijskim izvještajima Kiklop filma za HAVC i HRT došli smo do iznosa od 667 tisuća kn, a u zbirnom izvještaju (poslanom Osječko-baranjskoj županiji) Kiklop film je naveo trošak statista od 187,5 tisuća kn, dok epizodiste ne spominje.

Zbirni izvještaj Kiklop filma HAVC-u

Zbrajajući honorare koje je za autore, suradnike i glumce u Generalu Kiklop film prijavio HAVC-u i HRT-u, došli smo do troška od 8.496.474,91 kn, a u izvještaju Osječko-baranjskoj županiji taj trošak iznosi 6.790.359,00 kn. Razlika je čak 1,7 milijuna kn!

Kiklop film je u svojim pojedinačnim izvještajima i HAVC-u i HRT-u prijavio iste (identične) troškove za predpripreme projekta General – njihova financijska „vrijednost“ je 84.656,53 kn.

Kiklop film je u svojim pojedinačnim izvještajima i HAVC-u i HRT-u prijavio iste (identične) troškove koje je imao u fazi priprema u iznosu od 131.036,36 kn (koji su uključivali troškove smještaja – 15,1 tisuću kn; goriva – 20,3 tisuće kn; cestarina – 5 tisuća kn; telefona i interneta – 2,3 tisuće kn; avio-karata – 5,5 tisuća kn; honorara – 76,8 tisuća kn; kopiranja i uveza – 4,1 tisuća kn; uredskog materijala – 1,5 tisuća kn).

Zbirni izvještaj Kiklop filma HRT-u

U financijskom izvještaju HRT-u Kiklop film je uvrstio (u fazi priprema u 2016.) i trošak najma opreme – koji je iznosio 72 tisuće kn i koji je isplatio Mediteranu(?!).

U registru Trgovačkog suda u Zagrebu nalazimo ponešto tvrtki koje se zovu Mediteran, ali niti jedna od njih se ne bavi filmom, niti se bavi iznajmljivanjem opreme.

Postoji i već spomenuta tvrtka Mediteran film, čiji je vlasnik i direktor Andrija Vrdoljak, sa sjedištem u ulici Dobri dol 26, gdje je bilo i sjedište Kiklop filma.

Bilo bi zanimljivo saznati – jer se radi o javnim sredstvima – koju je to opremu Mediteran iznajmio Kiklop filmu za potrebe priprema Generala i s kojom svrhom. Možda za glumačke vježbe, možda za potrebe castinga?

Kiklop film je u svojim pojedinačnim izvještajima i HAVC-u i HRT-u prijavio iste (identične) troškove koje je imao za 87 isplata autorskih honorara autorima i suradnicima u iznosu većem od 2,4 milijuna kn – među ostalima za RapićBulajićRoginić, Kurobasi, Lasoviću, Lutteru, Gašparu, Pervanu, Brkiću, Novoselu, Barac, Sertić, Knezu, Huzaniću, MamuliVjekoslavu VrdoljakuMiliću, Iveziću, Budinu, Kukiću, Antunu Vrdoljaku, Andriji Vrdoljaku, Petriću, Nikšiću, Josipoviću, Huzaniću, Kostiću, Drobniću, Furčiću i drugima.

Kiklop film je u svojim pojedinačnim izvještajima i HAVC-u i HRT-u prijavio iste (identične) troškove koje je imao za 39 isplata autorskih honorara glumcima u iznosu od 628.334,87 kn – među ostalima za Borisa Svrtana, Mustafu Nadarevića, Borka Perića, Ivu Gregurevića, Natašu Janjić, Olgu Pakalović, Srtetena Mokrovića, Đorđa Kukuljicu, Filipa Radoša i druge.

Ima tih istih (identičnih) troškova koje je Kiklop film pojedinačno prijavio i HRT-u i HAVC-u i među kaskaderima i statistima…

Spomenimo neke od honorara koji su se za Generala isplaćivali tijekom 2017. godine ili su postojali potpisani ugovori: Tarik Filipović je za ulogu Loše po danu snimanja bio plaćen 17.850,69 kn (plus pdv), a ukupan angažman mu je bio vrijedan 267.760,24 kn (plus pdv). Franjo Kuhar (za ulogu Antinog oca) je pak plaćen 7,5 tisuća kn bruto po danu snimanja (ukupno 30 tisuća kn); Nikola Baće (mladi Ante Gotovina) je po danu snimanja bio plaćen 5 tisuća kuna bruto, ukupno 40 tisuća kn; Ivica Pucar je za ulogu Bore bio po danu snimanja plaćen 6.151,04 kn; Filip Sertić za ulogu srpskog vojnika 3 tisuće kn neto po danu snimanja; Siniša Novković za ulogu konobara 2 tisuće bruto po danu snimanja…

Od autora: Vjekoslav Vrdoljak (direktor fotografije) – 280 tisuća kn; Ante Gašpar (direktor produkcije) – 200 tisuća kn bruto; Nino Josipović (asistent redatelja) – 122.250,00 kn neto; Mladen Pervan (snimatelj tona) – 99,750,00 kn neto; Vedrana Rapić (kostimografkinja) – 206.250,00 kn; Marko Đurdan (pratitelj kamera) – 99.750,00 kn bruto; Branko Hrkač (fotograf) – 45.000,00 kn bruto; Petar Novaković (specijalni efekti – oružje) – 66,5 tisuća neto…

U posljednjem nastavku serijala, 20. travnja donosimo:

  • Nikada prije u Hrvatskoj nije bilo filma s tako izdašnim sufinanciranjem od strane Grada Zagreba;
  • Zagrebački Ured za kulturu u obrazloženju zašto Generalu dodjeljuje pola milijuna kuna koristio fake news;
  • Najmanje 400 tisuća kuna producenti Kiklop filma su „zaboravili“ uvrstiti u financijski izvještaj Gradu Zagrebu;
  • AMV produkcija – jedna od najvećih zagonetki vezana uz projekt General;
  • Gdje su ugovori s Antunom i Andrijom Vrdoljakom?
  • Kome je sve Kiklop film ostao dužan?