Od 9. do 11. lipnja prošle godine u Zadru je u organizaciji privatne agencije Peperimint sa sjedištem u Zagrebu održan Sunset Sports Media Festival. Događaj koji je trajao manje od 48 sati predstavljen je javnosti kao spektakl, no pompozne najave organizatora nije pratio broj posjetitelja.
Organizatori ovog festivala najavljivali su dolazak brojnih svjetskih zvijezda među kojima su najpoznatiji bili Pete Radovich, kreativni direktor CBS Sport, Diletta Leotta, sportska novinarka iz Italije ili pr. Peter Schmeichel, nekadašnji danski vratar. U nepuna dva dana, poznati svjetski producenti, novinari, nogometaši… trebali su kroz predavanja i panel diskusije približiti sudionicima svoja profesionalna iskustva. Prvo izdanje festivala najavljeno je kao prvoklasni događa koji će promovirati Zadar i Hrvatsku.
Do danas je ostalo nepoznato koliko je navedeni događaj koštao porezne obveznike obzirom da su se i organizatori, ali i sponzori potrudili sakriti bitne informacije. Na početku istraživanja, obratili smo se Turističkoj zajednici grada Zadra želeći doznati koliko novaca su uplatili agenciji Pepermint d.o.o. za organizaciju spomenutog događaja. Nakon višetjedne prepiske sa službenicom za informiranje Ivom Martinović, tražene informacije nismo dobili. Toliko o transparentnosti.
Prijava Povjereniku za informiranje RH
Unatoč brojnim dopisima Ivi Martinović u kojima smo upozorili na eklatantno kršenje Zakona o pravu na pristup informacijama, odgovore nismo dobili. Nakon isteka svih zakonskih rokova, od Turističke zajednice grada Zadra dobili smo Odluku kojom se naš Zahtjev za pristup informacijama odbija jer je, tvrdili su, neosnovan pozivajući se potpuno pogrešni na čitav niz članaka navedenog zakona. Pokazavši jasnu namjeru skrivanja informacija na koji način su novcima građana financirali Sunset Sports Media Festival. Stoga smo TZ grada Zadra prijavili Povjereniku za informiranje RH i tri mjeseca kasnije dobivamo tražene informacije.
Uplatili preko milijun kuna bez troškovnika
Zahvaljujući postupanju Povjerenika za informiranje RH, doznajemo da je TZ grada Zadra uplatila organizatorima Sunset Sports Media Festivala 1.131.522,00 kn odnosno više od 150.000,00 € bez da su prethodno dobili troškovnik iz kojeg bi se vidjelo za što sve je taj novac namijenjen. Iza potpuno netransparentnog trošenja novaca građana, formalno stoji Turističko vijeće Turističke zajednice grada Zadra čiji je predsjednik Branko Dukić, gradonačelnik Zadra i neskriveni veliki prijatelj direktora TZ grada Zadra, Maria Paleke. Više od tri mjeseca prije održavanja Sunset Sports Media Festivala odnosno 1.ožujka prošle godine, jednoglasno je donesena odluka o dodjeljivanju financijske potpore ovom događaju u iznosu 750.000,00 kn + PDV. Sedam dana kasnije zaključen je Ugovor o poslovnoj suradnji između agencije Pepermint d.o.o. i Turističke zajednice grada Zadra kojeg potpisuju dvojica direktora privatne agencije, Tomislav Ricov i Boris Kovaček s jedne strane i Mario Paleka kao direktor TZ grada Zadra s druge strane. U tom trenutku, prema našim saznanjima nema govora o troškovniku iz kojeg bi se vidjelo na što će se dodijeljeni novac potrošiti.
Dodatkom ugovora podebljali donaciju
Šest dana prije samog početka održavanja Sunset Sports Media Festivala, Mario Paleka potpisuje dodatak Ugovoru o poslovnoj suradnji jer je istog dana gradonačelnik Zadra Branko Dukić, ujedno predsjednik Turističke zajednice grada Zadra kao i predsjednik Turističkog vijeća odlučio agenciji Pepermint dodijeliti dodatnih 150.000,00 kn čime dolazimo do ukupnog iznosa donacije od 1.131.522,00 kn. Treba li posebno napominjati da troškovnika i dalje nema? Uporni u naumu da doznamo na što je sve novac potrošen u besplodnoj komunikaciji sa Ivom Martinović iz TZ grada Zadra pokušavamo dobiti konkretne podatke, ali uzalud. Umjesto troškovnika, dobivamo dokument iz kojeg je razvidno da je Mario Paleka 13.lipnja odobrio isplatu 150 tisuća kuna na račun agencije Pepermint d.o.o.. 14 dana kasnije, direktor Paleka odobrava još jednu isplatu, ovaj put u iznosu 468.750,00 kn te još toliko 5.srpnja prošle godine. Od Ive Martinović dobivamo u međuvremenu svega sedam računa prema kojima su organizatori Sunset Sports Media Festivala potrošili 44.022,00 kn.
Na što je potrošen ostatak novaca od 1.087.500,00 kn?
Iako je Ugovorom o poslovnoj suradnji između TZ grada Zadra i agencije Pepermint d.o.o.čl.3.2. organizator dužan dostaviti Izvješće o realizaciji događaja i dokaznu dokumentaciju, Iva Martinović dostavlja nam sedam računa na iznos od 44.022,00 kn. Iz tih računa se vidi da je nekoliko osoba boravilo u hotelu te da su jako puno jeli i pili na račun poreznih obveznika. Najviše nas je iznenadio račun jednog restorana na Dugom otoku gdje je 20 osoba napravilo račun veći od 20 tisuća kuna, odnosno oko tisuću kuna „po glavi“. Jeli su se, naravno, jastozi, školjke, bijela riba i mnoge druge delicije, zalivene sa šest boca prvoklasnog Pošipa od kojeg je svaka boca plaćena 300,00 kuna. Dakle, do informacija smo dolazili „na kapaljku“, mjesecima i što je više vremena prolazilo, postalo je jasno da je financiranje Sunset Sports Media Festivala u najmanju ruku suspektno.
Interesirajući se na što je potrošeno još gotovo 1,1 milijun kuna, zahtijevali smo od Ive Martinović da nam pošalje Izvješće o realizaciji događaja i dokaznu dokumentaciju. Dva tjedna nema odgovora i nakon novog upozorenja dobivamo Excel tablicu prema kojoj su troškovi objava u medijima vrijedili 3.922.665,00 kn?.
Kupovina medija i kontrola štete
Tek sada više ništa nije jasno. Sunset Sports Media Festival je događaj koji nije namijenjen širokim masama, koji ne privlači turiste niti obične građane. Više je riječ o nekakvom obliku kongresnog turizma koji, svjedočili smo, nije privukao dovoljno velik broj građana da bi za isti bilo vrijedno utrošiti četiri ili pet milijuna kuna. Naime, u dva dana, festival je posjetilo nešto više od 150 ljudi. Na što je onda potrošeno 1,1 milijuna kuna od TZ grada Zadra, odnosno 3,9 milijuna kuna koliko su troškova (bez zarade op.a.) prikazali organizatori? Stječe se dojam da je i ovaj put kroz financiranje određenih događaja poput Sunset Sports Media Festivala, potvrđena nakaradna praksa gradskih vlasti i povezanih trgovačkih društava i ustanova da novcem poreznih obveznika kupuju šutnju medija. Iz dostavljene Excel tablice vidi se procjena vrijednosti 341 objave u medijima spomenutih 3.922,665,00 kn. Javna je tajna da velik dio medija u Zadru, neovisno je li riječ o privatnim lokalnim medijima ili dopisništvima nacionalnih medija zaobilaze određene teme i ljude iz političkog vrha, a zauzvrat kroz promotivne članke i slične objave ubiru novac poreznih obveznika, u nekim slučajevima i više stotina tisuća kuna na godinu.
Konačno, ako je Sunset Sports Media Festival toliko atraktivan događaj, postavlja se pitanje zašto isti nisu prepoznali mediji i izvještavali javnost već su organizatori morali platiti 341 objavu. Primjerice, za vijest o Sunset Sports Media Festivalu, HRT je za 72 sekunde priloga tražila 93.600,00 kn. Članak u Večernjem listu na str.17 koštao je, tvrde organizatori, 37.354,00 kn, a pisali su o talijanskoj tv zvijezdi Diletti Leotti koja je toliko popularna da nitko o njoj i njezinom dolasku u Zadar nije htio pisati bez astronomskog honorara. Inače, spomenuti tekst iz Večernjeg lista koji je vrijedio više od 37 tisuća kuna, imao je tek sedam rečenica. Posebno intrigira činjenica da tako objavljeni članci odnosno prilozi na radio i televizijskim postajama nisu označeni kao sponzorirani, promotivni sadržaj. I tako 341 objava…
Znakovita šutnja Nevene Rendeli
Kada smo već na početku novinarskog istraživanja shvatili da do informacija nećemo doći lako i da nas svi izbjegavaju, kontaktirali smo agenciju Pepermint d.o.o. tražeći od njih da nam otkriju koliko je Sunset Sports Media Festival košta i tko je sve dao novac. Iako smo upit poslali na službenu mail adresu agencije Pepermint d.o.o., odgovor nam je dala Nevena Rendeli Vejzović, direktorica agencije Prime Time komunikacije sa sjedištem u Zagrebu. – Ukupan trošak projekta SSMFa iznosi više od 2.500.000,00 kn, a od toga je TZ Zadra sudjelovala s 750.000,00 kn neto, a grad Zadar s 120.000,00 kn neto. Ostatak smo pokrili iz drugih izvora kao što su HTZ, TZ Županija Zadarska, sponzori te vlastita sredstva. Detaljan troškovnik nismo u mogućnosti poslati jer se radi o ugovorima koje smo potpisali sa pojedincima ili kompanijama u privatnom vlasništvu, odnosno s dobavljačima i sudionicima u programu i smatraju se tajnim podacima, izjavila je za portal Megamedia Nevena Rendeli Vejzović.
Obzirom da smo od više izvora dobili informaciju da projekt Sunset Sports Media Festivala košta između četiri i pet milijuna kuna, izjavu Nevene Rendeli Vejzović prepoznali smo, u najmanju ruku kao zbunjujuću. Kada smo ju suočili s našim saznanjima jasno istaknuvši kako projekt sigurno košta više od 4 milijuna kuna, direktorica Renedeli Vejzović promijenila je ploču. – Izvještaj o tome na što je taj novac utrošen poslali smo institucijama s kojima smo potpisali ugovor. Sva ostala sredstva namaknuta su od strane sponzora i od strane agencije Pepermint. Ugovori koje imamo sa sponzorima su tajni i ne možemo ih otkriti, a imena sponzora jasno su istaknuta na našim web stranicama. Možemo vam dati podatak koliko je agencija Pepermint uložila vlastitih sredstava, više od 700.000,00 kn. Radi se o start up projektu i logično je da nije profitabilan u prvoj godini. Odluka vlasnika agencije o tome da ulože u ovaj projekt je dio strategije razvoja kompanije i smatramo da nema potrebe detaljno ih elaborirati i dijeliti s bilo kim osim s partnerima projekta. Uvjereni smo da je projekt jedinstven na globalnom tržištu, izuzetno koristan za promociju Zadra i Hrvatske, a vrijednost PR-a i promocije u Americi, Europi i regiji daje nam optimizam i uvjerenje da projekt ima svijetlu budućnost, zaključila je Nevena Rendeli Vejzović. Zaboravila je, pritom spomenuti, kako su od mnogih tražili novac uz napomenu da je procjena troškova oko 600.000,00 eura odnosno više od 4,5 milijuna kuna.
Nesporno je riječ o suspektnom projektu koji se održavao u prostoru zadarskog Arsenala koji je bio gotovo prazan za vrijeme trajanja ovog događaja. Nesporno je da je čitav Sunset Sports Media Festival uključujući večernji domjenak dobrodošlice trajao manje od 48 sati. Nesporno je da je taj događaj posjetilo tek nešto više od 150 ljudi. Nesporno je da je riječ o jednom od najskupljih događanja koje je Zadar ikada imao. Nesporno je da prošlog lipnja Zadar nije zabilježio povećan broj gostiju/turista u odnosu na predpandemijsku 2019.godinu. Nesporno je da svi sudionici ovog projekta kriju podatke o financijama. Stoga smo se obratili Mariu Paleki, direktoru Turističke zajednice grada Zadra. Nakon što smo ga nazvali i zatražili susret, odgodio je sve za sedam dana. Sedam dana kasnije smo ga zvali, ali nije se javljao. Poslali smo mu i sms poruku sa molbom da se možemo vidjeti bilo kada i bilo koji dan po njegovoj želji, no i to je ignorirao. Čega se Mario Paleka plaši? Medija? Javnosti? Nadležnih institucija koje bi ovaj model financiranja projekata javnim novcima bez provođenja javne nabave itekako trebao zanimati?
Festival financirali i TZ Zadarske županije i HTZ
Turistička zajednica Zadarske županije također je financirala Sunset Sports Media Festival sa 100.000,00 kn, naravno bez troškovnika. – Turistička zajednica Zadarske županije (TZZŽ) nije organizator niti suorganizator navedenog događanja, niti je sufinancirala predmetno događanje, već su u okviru istog provedene posebne marketinške i PR aktivnosti koje su uključivale objave u domaćim i inozemnim medijima te društvenim mrežama, objasnila nam je Nina Štohera Marnika, zadužena za odnose s javnošću. Istini za volju, Tomislav Ricov, jedan od direktora agencije Pepermint d.o.o. tražio je 750.000,00 kn, ali dobio je puno manje.
I Hrvatska turistička zajednica je donirala novac i to 750.000,00 kn, naravno, isto bez troškovnika. Potpisnica odluke da se agenciji Pepermint d.o.o. bez troškovnika uplati toliki novac je aktualna ministrica turizma Nikolina Brnjac.
Brojne kontradikcije
Nakon nekoliko mjeseci bezbrojnih telefonskih poziva, dopisa, pregledavanja dokumentacije, nije jasno koliko je u konačnici Sunset Sports Media Festival koštao porezne obveznike i sponzore. Prema službenim podacima, samo su objave u medijima vrijedile enormnih 3.922.655,00 kn. Na produkciju koja uključuje troškove ozvučenja, svijetla, scenografije, uređenja dvorane i sl. potrošeno je navodno još 334.056,70 kn. Još 918.203,92 kn potrošeno je, tvrde organizatori, na PR i marketing. Na program je potrošeno dodatnih 274.001,60 kn od čega je pr. Petar Grašo za nastup dobio 75.000,00 kn koliko i prije spomenuta talijanska voditeljica Leotta Giulia Diletta za svoj dolazak u Zadar. Na smještaj i put sudionika potrošeno je 832.390,27 kn i na reprezentaciju 135.525,60 kn. Kada ove iznose pribrojimo iznosu vrijednosti medijskih objava, dolazimo do vrtoglave cifre od 6.416.833,09 kn odnosno 851.660,10 €. Zanimljivo, službena dokumentacija koju smo dobili iz više izvora međusobno se ne podudara. Primjerice, na jednom mjestu se navodi prije spomenuto čašćenje u jednom restoranu na Dugom otoku, no taj trošak nije prikazan u naknadnoj dokaznoj dokumentaciji iako je sve išlo na račun poreznih obveznika. Takvih stavki ima više kao i preklapanja financijskih stavki. Sve u svemu, organizacija i financiranje Sunset Sports Media Festival je pod velikom sumnjom, a sigurni smo da bi dokumentacija koju posjedujemo, mogla zanimati i nadležne institucije.